مطالب برتر

انواع تایرهای خودرو

انواع تايرهای خودروReviewed by مدير نياز خودرو on Feb 4Rating:

انواع تایرهای خودرو

تایرهای خودروها به اعتبار استفاده و شکل و ساختار اقسامی دارد :
 لاستیک های تابستانی :

لاستیک تابستانی

شکل۱: تایر تابستانی


در درجه اول برای رانندگی در هوای خشک و کم رطوبت طراحی شده اند، لاستیک های تابستانی برای عملکرد خوب بر روی برف و یخ و یا دماهای سرد ساخته نشده اند. لاستیک های تابستانی برای آب و هوای گرم تر طراحی شده اند، که نهایت اصطکاک و خاصیت فنری را بر روی جاده فراهم می کنند.
طراحی عاج تایر تابستانی از شیارهای مداری، تا الگوهای پیچیده جهت دار طبقه بندی می شود که سطوح مختلف دست فرمان را در شرایط رانندگی در تابستان را ارتقاع میدهند.
برای بیشتر خودروها، سایز اورجینال لاستیک یک راهنمای خوب در انتخاب لاستیک های تابستانی جدید هستند. گرچه، شما باید این را در نظر بگیرید که هرچه لاستیک پهن تر و بزرگتر باشه، احتمال لیز خوردن (در جاده خیس) افزایش پیدا می کند. برای کمک به جلوگیری از این اتفاق، لاستیک تابستانی با طراحی اج جهت دار را انتخاب کنید.

لاستیک های زمستانی :

تایر زمستانی

شکل ۲: تایر زمستانی


نیاز به لاستیک های زمستانی به اندازه نیاز به خودروها در چرخش بوده است ، گرچه با ظهور لاستیک های “تمام فصول”، بسیاری از رانندگان از مزایای لاستیک های زمستان ی غافل هستند. این لاستیک ها به منظور فراهم کردن اصطکاک موثر در شرایط زمستانی مشکل مثل برف، یخ و برف و باران طراحی شده اند، لاستیک های زمستانی دارای خصوصیت ترکیبی هستند که اصطکاک کارامدتری را در اوضاع سخت زمستانی مثل کشور کاندا فراهم می کند.
انتخاب لاستیک های مناسب برای خودروی شما باید بر اساس سبک رانندگی و هدف استفاده خودروی تان باشد . یاد گرفتن چگونه خواندن علامت های جداره لاستیک مهم است تا مطمئن شوید که بهترین لاستیک زمستانی را برای خودروی تان را انتخاب می کنید. داشتن لاستیک های زمستانی مناسب بر روی خودروی تان، در حالی که کمک می کند تا راندمان(بازده) سوخت خودرو را حفط کنید، نهایت کنترل و اصطکاک را فراهم می کند.
دیگر توصیه ها برای انتخاب لاستیک های زمستانی
یک لاستیک زمستانی باریک را انتخاب کنید، لاستیک های پهن تر مانند ماشین های شخم زنی جلو میروند.
از نقطه نظر عملکرد، دو جنبه مهم لاستیک های زمستانی که باید در نظر گرفته شوند توان قدرت سرعت و توان قدرت فشار آنها است . بیشتر لاستیک های زمستانی دارای ویژگی توان قدرت Q-speed هستند که کمتر از استفاده عمومی لاستیک ها هست.
لاستیک های زمستانی همچنین دارای لازمه های فشار لاستیک مخصوصی هستند : هوای سردتر باعث می شود تا فشار لاستیک کاهش پیدا کند، بنابراین چک کردن فشار لاستیک تان در زمستان بیشتر از دفعاتی که در تابستان انجام میدهید حیاتی است.
نکته
اگر لاستیک با ” نماد برفدانه کوهستانی ” علامت زده نشده است، این یک تایر زمستانی تایید شده نیست.

لاستیک های تمام فصول :

تایر تمام فصل

شکل ۳: تایر تمام فصل


شاید مقرون به صرفه ترین نوع لاستیک “لاستیک تمام فصول” است، زیرا که برای استفاده در کل سال طراحی شده اند. لاستیک های تمام فصول دارای خصوصیت آمیزه ای از فن آوری هایی است که از ترکیب های مختلف استفاده می کند ، که برای بیشتر شرایط رانندگی مثل برف، باران ، سرما و غیره طراحی شده اند. این نوع تایر تقریبا لاستیک بی عیب و نقصی است، چون سواری آرام و روانی را با کنترل پذیری استثنایی در بسیاری از شرایط را فراهم می کند.
لاستیک های تمام فصول در دو کلاس موجود هستند : لاستیک های مسافرتی و لاستیک های سیاحتی. لاستیک های مسافری دارای ویژگی سواری روان تر و عمر عاج طولانی تری هستند در حالی که لاستیک های سیاحتی سر و صدای کمتری را ارائه میدهند و ویژگی های کنترل پذیری را بالا میبرند.
انتخاب لاستیک تمام فصول مناسب برای خودروی شما باید بر اساس اقلیم و همچنین نحوه رانندگی تان باشد. تولید کنندگان همچنین روند انتخاب را آسانتر می کنند. بیشتر لاستیک های تمام فصول با M+S به معنای برف و گل بر روی جداره لاستیک نشانه گذاری می شوند. دیگر لاستیک ها ممکن است دارای نماد چهار فصل باشند.


لاستیک های نمایشی :

تایر نمایشی

شکل ۴: تایر نمایشی


زمانی لاستیک های نمایشی برای ماشین های خارجی عجیب و غریب با موتورهای اسب بخار بالا اختصاص داده میشدند. حالا لاستیک های نمایشی در عمل در انواع خودروها استفاده می شوند. این لاستیک ها در انواع شکل و اندازه و همچنین برای هر طبقه بندی و برای بیشتر شرایط مثل برف،‌ سرد و حتی جاده های خاکی موجود هستند.
چهار نوع اصلی از لاستیک های نمایشی وجود دارد :
نمایشی : طراحی شده برای رانندگانی که می خواهند ظاهر و اصطکاک خودروی شان را بالا ببرند.
خیلی نمایشی : طراحی شده برای بالا بردن کنترل پذیری  و ثبات سرعت خودرو
فوق نمایشی : برای نهایت نمایش طراحی شده و یکی از سریع ترین لاستیک های موجود در ماشین های مسابقه ای و سواری امروزه می باشد
مسابقه ای : برای کلاس مسابقه ای ساخته شده است

لاستیک های کامیون (ماشین های سنگین) :

تایر کامیون

شکل ۵ : تایر کامیون


امروزه، لاستیک کامیون در طبقه بندی های گوناگونی، که هر کدام مجموعه مشخصات عملکرد خودش را بر اساس نوع ماشین سنگین دارد، موجود هست.
انواع لاستیک های ماشین های سنگین :
بارکش‌ : دارای مشخصات عالی پوشش و نقشه عاج شطرنجی به منظور اصطکاک عالی روی برف استفاده در بزرگراه : یک لاستیک ایفا کننده در تمام فصول با مواد ترکیبی پیشرفته که برای سواری روان تر طراحی شده اند.

نمایشی : بهینه شده برای اجرای بهتر در سرعت های بالاتر و کنترل پذیری، ترمز و اصطکاک بهتر در تمام شرایط
خارج از جاده : خشن ترین طراحی عاج، ساخته شده برای نیرومند کردن از میان گل، برف

منبع : سایت نیاز خودرو

 

همچنین مطالعه کنید :

شکل و ساختار تایر خودرو

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

47 + = 52