مطالب برتر

برق خودرو – کویل

برق خودرو - كويلReviewed by مدير نياز خودرو on Jan 29Rating:

برق خودرو – کویل

برای اینکه مخلوط سوخت و هوا درون محفظه سیلندر منفجر گردد ، باید قوس الکتریکی قوی داشته باشیم که با برق ۱۲ ولت باطری این امکان مهیا نمی باشد .

به همین منظور از دستگاه کویل که برق ۱۲ ولت باطری را به دوازده تا پانزده هزار ولت افزایش می دهد استفاده می کنیم .

کویل از یک پوسته و یک هسته مرکزی و سیم پیچ هایی تشکیل شده که به تفکیک قطعات کویل عبارتند از :

  • مدار اولیه یا فشار ضعیف
  • مثبت باطری
  • آمپر متر
  • ورودی سوییچ ( با علامئم ۳۰-۱-SW-AM-B )
  • خروجی سوییچ ترمینال ( ۱۵-۲-IG )
  • ورودی کویل ( با علائم + SW-COIL-15- )
  • خروجی کویل از سیم پیچ اولیه به ترمینال ( با علائم ۱-Dis-CB , – )
  • سیم پلاتین مثبت و فیوز دلکو
  • پلاتین ثابت و منفی و در نهایت به بدنه دلکو و باطری : به مدار اولیه پلاتینه هم می گویند.
  • مدار ثانویه یا فشار قوی کویل
  1. ثانویه کویل از هسته مرکزی به برجک دلکو
  2. وایر کویل فشار قوی به مرکز ترمینال درب دلکو
  3. فنر و ذغال و درب دلکو
  4. چکش برق
  5. فاصله هوایی بین چکش برق و ترمینال دلکو
  6. ترمینال درب دلکو
  7. وایر شمع ها
  8. الکترود میانی شمع
  9. الکترود بدنه و سرشمع
  10. سردیگر این سیم پیچ ثانویه در کویل به مدار اولیه وصل است .

طرز کار کویل

با باز کردن سوییچ جریان از باطری به AM سوییچ و از AM به IG و از IG به مثبت یا ورودی کویل وارد می شود و جریان از سیم پیچ اولیه هسته ، مرکز را دور زده و از ترمینال (-) منفی کویل خارج و به فیوز دلکو و پلاتین مثبت وارد می گردد . این زمانی است که دهانه پلاتین مثبت و منفی به یکدیگر وصل است .

پس از باز شدن دهانه پلاتین که در اثر گردش میل دلکو صورت می گیرد ، جریان در سیم پیچ اولیه قطع گردیده و به سیم پیچ ثانویه وارد می شود ( القاء می شود ) . تعداد دور سیم پیچ اولیه ۲۰۰ الی ۳۰۰ دور با ضحامت ۱میلی متر و تعداد دور سیم پیچ ثانویه ۱۵۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ هزار دور با ضخامت ۱/۰ میلی متر می باشد .

بعد از وصل شدن دهانه پلاتین ، جریان دالخ کویل برقرار و پس از جدا شدن پلاتین مثبت و منفی از یکدیگر القاء الکتریکی جریان به سیم پیچ ثانویه وارد و در اثر دور زیاد سیم پیچ ثانویه ، ولتاژ زیاد شده و هر یک ولت حدود ۱۰۰۰ برابر افزایش و به حدود ۱۲۰۰۰ ولت می رسد که برق قوی از برجک کویل خارج شده و توسط وایر به برجک دلکو وارد می شود و در اثر گردش چکش برق جریان به ترمینال های دلکو و توسط وایرها به سرشمع ها می رسد و جرقه با قوس الکتریکی در محفظه احتراق تولید و موجب تولید و موجب انفجار سوخت و قدرت موتور می گردد . لازم به توضیح است که سیم پیچ ها با روکش چسب شارلاک عایق می باشد و همچنین لایه های هسته مرکزی کویل با ورقه های عایق مخصوص نسبت به یکدیگر عایق شده اند .

با افزودن تعداد دور سیم پیچ ثانویه می توان ولتاژ کویل را افزایش داد . ضمناً هسته کویل به صورت ورقه های لایه ای و عایقی می باشد و این کار به خاطر جلوگیری از گرم کردن هسته کویل می باشد .

معایب کویل

کویل یک دستگاه تولید ولتاژ می باشد که در حین کار معایب زیادی پیدا می کند . کویل در دو نوع خشک و تر وجود دارد که نوع خشک یا قیر فشرده پر می شود که دور سیم پیچ را احاطه می کند و نوع تر با نوع روغن مخصوص کویل ، سرد می گردد .

ممکن است کویل نیم سوز شده یا بسوزد که به علت اتصال در سیم کش یا بازماندن بیش از اندازه سوییچ یا چسبیدن دهانه پلاتین و خال انداختن و یا خارج از ظرفیت بودن فیوز می باشد .

تشخیص سوختن و سلامت کویل

ابتدا وایر فشار قوی برجک درب دلکو درآورده و الکترود آن را به بدنه موتور نزدیک می کنیم . سپس استارت می زنیم ، چنانچه جرقه قوی و آبیر رنگ زده شود ، کویل سالم است اما اگر جرقه زرد و ضعیف باشد دلیل نیم سوز بودن کویل است .

چنانچه کویل نیم سوز باشد با یک سره کردن سیم ورودی جریان به کویل ، جریان قوی برق مستقیماً وارد کویل شده و احتمالاً ماشین روشن می گردد . در غیر اینصورت کویل باید تعویض گردد .

در بعضی از مواقع به علت ترکیدن پوسته عایق ترمینال کویل ، احتمال فرار برق از ترمینال به برجک کویل زیاد است ، که می توان با عایق کردن و یا چسب زدن این عیب را که بیشتر در شب و در تاریکی قابل رویت است ، برطرف نمود . یکی دیگر از دلایل سوختن کویل بالا رفتن حرارت و داغ کردن زیاد است که در اثر حرارت هوا و گرمای بیش از اندازه موتور می باشد .

منبع : سایت نیاز خودرو

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

88 − 81 =