مطالب برتر

برق خودرو – وایرهای شمع

برق خودرو - وايرهاي شمعReviewed by مدير نياز خودرو on Jan 29Rating:

برق خودرو – وایرهای شمع

وایرها ، کابل های فشار قوی هستند که جرقه های تولیدی را از ترمینال دلکو به سر شمع ها
می رسانند ، چنانچه این کابل ها آسیب ببینند جریان فشار قوی قوس الکتریکی را به بدنه منتقل نموده و ضعف جریان برق در هر شمع بوجود می آید و موجب افت قدرت و بازدهی موتور می گردد .

در بعضی از مواقع ممکن است یکی از سلیندرها از کار بیفتد که دلیلش احتمال دارد قطع یکی از وایرها از داخل باشد . می توان با درآوردن وایر از سرشمع و نزدیک نمودن الکترود آن به بدنه آن را آزمایش نمود . اگر در هنگام استارت زدن ، جرقه تولید نگردد ممکن است وایر قطع باشد که با جابجایی وایرها متوجه این عمل خواهیم شد .

وایرها در دو نوع سیمی و نخی ( ابریشمی ) وجود دارند .

از نوع ابریشمی بخاطر جلوگیری از پارازیت رادیو یا پخش اتومبیل بیشتر استفاده می گردد . نکته قابل توجه اینکه وایرها باید از قسمت حرارتی موتور دور نگه داشته شوند . ( اگزوز )

شمع موتور

جرقه تولید شده توسط وایرها به سر شمع رسیده و شمع در روی سرسیلندر بسته می شود و سر دیگر آن درون محفظه احتراق قرار می گیرد ، جرقه وایرها در نوک الکترود منفی و مثبت شمع و در فضای محفظه احتراق منتشر

شده و موجب مشتعل شدن مواد متراکم داخل سیلندر در زمان پایان تراکم می گردد تا عمل انفجار به خوبی صورت گیرد .

شمع از قسمت های مختلف زیر تشکیل شده :

  1.  
  2. ترمینال فشار قوی
  3. بتونه
  4. لعاب روی چینی
  5. کنگره چینی
  6. عایق چینی
  7. الکترود میانی
  8. آچار خور شش ضلعی
  9. بتونه آب بندی
  10. بدنه فلزی
  11. واشر آب بندی
  12. آج بدنه
  13. واشر آب بندی
  14. پایه
  15. دهانه شمع
  16. الکترود بدنه
  17. قطر پیچ شمع

شمع به عنوان مهم ترین قسمت مدار جرقه زنی محسوب می گردد که ولتاژ تقویت شده کویل را به صورت قوس الکتریکی یا جرقه در اطاق احتراق و مصرف می کند . این ولتاژ در شرایط مختلف کار موتور ، بین ۵۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ ولت تغییر می کند . برخی از این شرایط عبارتند از :

  1. فاصله بین دو الکترود شمع
  2. فشار تراکم
  3. درجه حرارت
  4. نسبت اختلاط هوا و سوخت
  5. نوع سوخت و غیره ۰۰۰۰

همانطوری که در شکل صفحه قبل مشاهده کردید ساختمان شمع از قسمت های مختلف تشکیل شده که هر یک کارایی خاص خود را دارد . شمع باید در درجه حرارت مناسب C500 تا C800 کار کند تا رسوب نگیرد و یا ایجاد خودسوزی ننماید .

الکترود میانی شمع را از آلیاژ فولاد یا نیکل ، فولاد کرم دار ، تنگستن ، منگنز و غیره ۰۰۰ می سازند تا در مقابل حرارت و فشار مقاوم باشد .

جنس عایق های شمع چینی است که ترکیبی از سیلیس و آلومین بوده و اصطلاحاً پورسان
نامیده می شود .

ارزش حرارتی شمع

ظرفیت انتقال حرارت شمع را ارزش حرارتی شمع گویند . ارزش حرارتی شمع ها را با اعداد نشان می دهند در شمع های بوش ، اعدادی مانند : ۲۴۰-۲۲۵-۱۷۵-۱۴۵-۹۵ و یا در شمع شامپیون علائمی مانند : J12J – J11J- J8J – J7J – J6J و غیره حک می گردد که به ترتیب از راست به چپ از ارزش حرارتی شمع کاسته می شود .

براساس ارزش حرارتی و نوع آن شمع ها در انواع مختلف ساخته می شوند که عبارتند از : شمع پایه کوتاه ، شمع پایه بلند .

شمع پایه کوتاه یا سرد

شمع پایه کوتاه دارای اطاقک کوچک و سطح حرارت گیری کم بوده به علاوه فاصله سر الکترود تا تکیه گاه چینی روی پایه که محل تبادل حرارتی است کوتاه است و از روی رزوه های پایه آن می توان به پایه کوتاه بودن آن پی برد .

ازشمع پایه کوتاه به علت داشتن ظرفیت حرارتی زیاد در موتورهای گرم استفاده می گردد مانند :

  1. موتورهایی که سیستم خنک کاری خوبی ندارند . موتورهای هوا خنک
  2. موتورهایی که با دور زیاد کار می کنند و یا نسبت تراکم زیادی دارند . اتومبیل های کورسی یا مسابقه .

شمع پایه بلند یا شمع گرم

شمع های پایه بلند دارای اطاقک طویل وسطح حرارت گیری زیاد می باشند و سر الکترود تا
تکیه گاه چینی شمع ، روی پایه بلندتری می باشد تا بطور خلاصه رزوه های پایه آن بلندتر و بیشتر است .

مورد مصرف شمع پایه بلند یا گرم

به دلیل انتقال کند حرارت در اینگونه شمع ها ، در موتورهای سرد از آنها استفاده می شود مانند:

  1. موتورهایی که با دور کم کار می کنند و یا فشار احتراق کمی دارند .
  2. موتوری که سوخت نامرغوب تری مصرف کرده و نسبت تراکم کمتری دارد .

الف ) فاصله الکترود میانی شمع در اتومبیل ها ، بین ۶۵/۰ تا ۸/۰ میلی متر و در سیستم ماگنتی بین ۴/۰ تا ۵/۰ میلی متر می باشد . هر چه فاصله هوایی الکترود شمع بیشتر باشد برای پرش جرقه ولتاژ زیادتری مورد نیاز است .

ب ) فشار تراکم در موتورهای بنزینی بین ۸ تا ۱۶ اتمسفر می باشد که با افزایش فشار تراکم ، ولتاژ لازم برای پرش جرقه نیز افزایش می یابد .

ج ) نسبت اختلاط هوا و سوخت در کاربراتور بین ۱:۱۳ تا ۱:۱۴ می باشد که هرچه سوخت غنی تر باشد ولتاژ بالاتر می رود .

د ) نو و کهنه بودن شمع به علت عایق بندی کامل در شمع می باشد . نو بودن شمع و کم بودن مقاومت در مسیر جریان ، ولتاژ کمتری مصرف می کند .

عمر شمع

در شرایطی که موتور خوب کار کرده و شمع مناسب موتور انتخاب شود ، عمر شمع ها بین ۱۵۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰

کیلومتر می باشد و می توان با نگهداری و نظافت به موقع عمر آن را افزایش داد .

بازدید و کنترل وضع ظاهری شمع

می توان از وضع ظاهری شمع به شرایط کار موتور و مناسب بودن نوع شمع با موتور پی برد .

  1. اگر پایه شمع قهوه ای و اطاقک و الکترود آن خاکستری باشد ، نوع شمع برای موتور مناسب ، مخلوط سوخت و هوا کاربراتور مناسب و زمان جرقه نیز صحیح است .
  2. اگر پایه شمع قهوه ای روشن ، اطاقک و الکترودها سفید باشد . نشانه مناسب نبودن شمع یا نوع موتور است یعنی شمع در موتور گرمای زیادی می گیرد و قادر به انتقال حرارت نمی باشد . به عبارت دیگر ارزش حرارتی شمع کم و یا مقدار سوخت به نسبت هوا و سوخت کم بوده یا جرقه آدوانس است .
  3. اگر پایه الکترود و اطاقک دود گرفت و رسوب دار باشد ، نشانه سرد ماندن شمع و زیاد بودن ارزش حرارتی آن ، غلیظ بودن سوخت کاربراتور ، روغن سوزی داشتن موتور و یا افت گرمای موتور می باشد .

جدول بازدید و کنترل تعدادی از اتومبیل ها :

نوع اتومبیل 

تعداد سلیندر 

دهانه شمع به توضیحات توجه کنید 

دهانه پلاتین 

زاویه 

زاویه نشیت پلاتین 

لقی سوپاپ ها 

توضیحات 

ورودی 

خروجی 

ژیان  

۲ 

۷/۰-۹/۰ 

۴۰/۰

۸ 

۱۴۴

۱۵/۰ 

۱۵/۰ 

اندازه های داده شده برای اتومبیلهای آمریکایی بر حسب اینچ اتومبیل های اروپایی  

بنز ۲۰۰ 

۴ 

۵/۰-۴/۰ 

۵/۰-۴/۰ 

۲۵۰

۰۸/۰ 

۱۸/۰ 

بنز ۲۳۰ 

۶ 

۷۰/۰ 

۵۰/۰-۴۰/۰ 

۲۷ 

۰۸/۰ 

۱۸/۰ 

بنز ۲۲۰ 

۴ 

۶۰/۰ 

۴۰/۰-۳۰۰/۰ 

۱۵۰

۰۸/۰ 

۲۰/۰ 

بنز ۲۳۰ 

۴ 

۶۰% 

۴۰%-۳۰% 

۱۴۰

۰۸/۰ 

۲۰/۰ 

شورلت ۲۵۰ 

۶ 

۳۵% 

۱۹% 

۰ 

۳۳ 

هیدرولیک 

 

شورلت ۳۲۷ 

۳۵% 

۱۹% 

۴ 

۳۰ 

هیدرولیک 

 

فورد ۱۷۰ 

۶ 

۳۴% 

۲۵% 

۶ 

۳۷ 

هیدرولیک 

 

فورد ۲۸۹ 

۳۴% 

۱۷% 

۶ 

۳۷ 

هیدرولیک  

 

اوپل ۱۵۰۰ 

۴ 

۸۰%-۷۰% 

۴۰% 

۵۳-۴۷ 

۳۰/۰ 

۳۰/۰ 

 

اوپل ۱۷۰۰ 

۴ 

۸۰%-۷۰% 

۴۰% 

۵۳-۴۷ 

۳۰/۰ 

۳۰/۰ 

 

اوپل ۲۵۰۰

۶ 

۸۰%-۷۰%

۴۰%

۴۱-۳۵

۳۰/۰

۳۰/۰

 

اوپل ۲۸۰۰ 

۶ 

۸۰%-۷۰%

۴۰%

۶

۴۱-۳۵

۳۰/۰

۳۰/۰

 

بی ام و۱۶۰۰ 

۴ 

۸۰%-۷۰%

۴۰%

۷

۱۶۰

۱۵/۰

۲۰/۰

 

بی ام و۱۸۰۰ 

۴ 

۸۰%-۷۰%

۴۰%

۲

۱۶۰

۱۵/۰

۲۰/۰

 

بی ام و۲۰۰۰ 

۴ 

۷۰%

۴۰%

۵۹-۶۰

۱۵/۰

۲۰/۰

 

فولکس واگن ۱۲۰۰

۴ 

۷۰%

۴۰%

۵

۳۴۷

۱۰/۰

۱۰/۰

 

فولکس واگن ۱۳۰۰ 

۴ 

۷۰% 

۴۰% 

۵ 

۳۴۷

هیدرولیک 

 

فولکس واگن ۱۵۰۰ 

۴ 

۷۰%-۶۰% 

۴۰% 

۴۷-۵۳ 

هیدرولیک 

 

فولکس واگن ۱۶۰۰

۴ 

۷۰% 

۴۰/۰ 

۳۴۷

هیدرولیک 

 

آریا ۱۹۹ 

۶ 

۰۳۵/۰ 

۱۶% 

۱۰ 

۳۳ 

هیدرولیک 

 

آریا ۲۲۲ 

۶ 

۰۳۵/۰ 

۱۶% 

۵ 

۳۳ 

ـــ 

ـــ 

۴- آریا ۲۲۲ همان ۲۵۰۰ اتوماتیک

می باشد  

پیکان  

۴ 

۶۳/۰ 

۳۷/۰ 

۵۷ 

۳۰/۰ 

۳۵/۰

پیکان جوانان 

۴ 

۶۳/۰ 

۳۷/۰ 

۱۰ 

۵۷ 

۳۰/۰ 

۳۵/۰ 

پژو ۴۰۵ 

۴ 

۶۰/۰

۴۰/۰

۱۵۰

۱۰/۰

۱۵/۰

 

پژو ۵۰۴ 

۴ 

۶۰/۰

۴۰/۰

۱۵۰

۲۵/۰

۳۰/۰

 

سیستم جرقه زنی ماگنتی

در بعضی از خودروها نوعی سیستم جرقه زنی وجود دارد که سیستم ماگنتی معروفند . در این سیستم برای تولید جرقه نیازی به باطری نبوده و با شروع کار موتور ، الکتریسیته لازم در مدار جرقه زنی بوجود می آید . علاوه بر این از برق ماگنتی می توان برای روشنایی و یا شارژ باطری ا ستفاده کرد . در نوع ماگنتی از پلاتین استفاده نمی شود . مزایای این سیستم عبارتند از :

  1. برای تولید جرقه از باطری استفاده نمی شود .
  2. با افزایش دور موتور جریان افزایش یافته و با کاهش دور موتور قدرت چندان کسر
    نمی گردد .


منبع : سایت نیاز خودرو


بخشهای دیگر مقاله :

برق خودرو – باطری خودرو

برق خودرو – کویل

برق خودرو – دلکو یا مقسم برق

جدول علائم الکتریکی و خودروها

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

93 − 88 =