مطالب برتر

سیستمهای ایمنی خودرو را بیشتر بشناسید

سیستمهای ایمنی خودرو را بيشتر بشناسيدReviewed by مدير نياز خودرو on Feb 3Rating: 5.0

سیستمهای ایمنی خودرو را بیشتر بشناسید

سیستم ترمز

سیستم ترمز ضدقفل   : ABS

سیستم ترمز ضد قفل یکی از سیستم‌های ترمز می‌باشد که امروزه در اکثر خودروها به صورت استاندارد عرضه می‌شوند و در کشور ما نیز انشاالله تا ۱۰۰ سال آینده بر روی تمامی خودروها آنهم نه بصورت ۱۰۰ درصد نصب خواهد شد .این سیستم مانع قفل شدن چرخ ها در ترمزهای ناگهانی می‌شود که در نتیجه آن کنترل خودرو در این مواقع به شدت افزایش می‌یابد و همچنین مسافت توقف خودرو کاهش چشمگیری می‌یابد.  این سیستم با کنترل سرعت چرخش چرخ ها فشار وارده بر هر چرخی که قفل می‌شود را به سرعت آزاد می‌کند تا مانع قفل شدن آن شود و برخلاف تصور بسیاری از افراد این سیستم ترمز در مسیر های خاکی و برفی قابلیت سیستم ترمز گیری را کاهش می‌دهند و برای این‌جور مسیرها مناسب نیستند .اما این مشکل در سیستم‌های جدید ABS  که کارخانه بنز حدود ۵ سالی می‌باشد که روی تمامی مدل های خودش به صورت استاندارد کار می‌گذارد رفع شده است و برای هرچرخ یک سیستم مجزا تعریف شده است که مثلاً اگر یک چرخ برروی آسفالت و دیگری برروی یخ باشد این سیستم با کاهش فشار ترمز برروی چرخی که روی یخ قرار دارد مانع قفل شدن آن می‌شود .

سیستم ترمز کمکی EBA    :

سیستم EBA  به منظور آن طراحی شده است تا بیشترین نیروی ترمز را در توقف های ناگهانی تأمین کند . این سیستم با محاسبه سرعت و نیرویی که پدال ترمز با آن فشار داده می‌شود تشخیص می‌دهد که راننده قصد ترمز شدید ناگهانی دارد و چنانکه راننده ترمز را به صورت کافی تا انتها فشار ندهد وارد عمل شده و با ایجاد نیرویی بیشتر از حداکثر توان ترمز خودرو استفاده می‌کند و در این حالت است که  ABS وارد عمل می‌شود تا چرخ ها قفل نکنند و خودرو هم قابل کنترل شود . تحقیقات نشان داده‌اند که راننده ها حتی بهترین های آن‌ها در هنگام مواجه شدن با خطر نمی‌توانند به اندازه کافی پدال ترمز را فشار دهند و به همین دلیل سیستم EBA طراحی شده است تا به کمک راننده بیاید و از خطرات احتمالی بکاهد.

سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD  :

سیستم  EBD یا  EBFD یکی دیگر از سیستم‌های ترمز می‌باشد به صورت اتوماتیک و بسته به شرایط جاده ,سرعت خودرو و میزان بار خودرو نیروی متفاوتی را به هر یک از ترمزها منتقل می‌کند . این سیستم که عموماً با همکاری  ABS  کار می‌کند باعث می‌شود تا فشار ترمز بیشتر یا کمتری به هر یک از چرخ ها وارد شود تا بیشترین نیروی توقف لازم را در کنار کنترل مناسب خودرو به ارمغان آورد . معمولاً ترمز های جلو چون بیشترین وزن را تحمل می‌کنند بیشترین نیروی ترمز هم روی این چرخ ها اعمال می‌شود  EBD نیروی ترمز کمتری را هم به چرخ های عقب اعمال می‌کند تا چرخ های عقب قفل نکنند و قسمت عقب خودرو سر نخورد .

سیستم پایداری الکترونیکی  : ESP

این سیستم در برندهای مختلف نام های متفاوتی دارد به چندتای آن‌ها اشاره می‌کنم در خودروی آکیورا  VSA بی ام و   DSC ولی برای اولین بار این سیستم در مرسدس بنز در سال ۱۹۹۵ معرفی شد . این سیستم وظیفه افزایش پایداری خودرو را با تشخیص و کاهش سر خوردن بر عهده دارد . هنگامی که ESP  از دست رفتن کنترل خودرو را تشخیص دهد به صورت اتوماتیک ترمزها را برای کمک به کنترل خودرو در مسیری که راننده می‌خواهد به کار می‌گیرید . البته لازم به ذکر است که سیستم ESP Cornering خودرو و یا به اصطلاح توانایی عبور از پیچ ها را افزایش نمی‌دهد و بیشتر احتمال از دست رفتن کنترل خودرو را کاهش می‌دهد .

سیستم کنترل ترمزها در پیچ  : CBC

سیستم CBC  سیستمی می‌باشد که برای اولین بار توسط شرکت بی ام و معرفی شد و به نوعی مکمل سیستم ABS  به حساب می‌آید و برای توزیع نیروی ترمز در حال ترمز کردن در سر پیچ ها طراحی شده است .

سیستم کنترل هرز گردی   (TRACTION CONROL SYSTEM) : TCS

سیستم TCS نیز یکی دیگر از سیستم‌هایی است که در خودرو ها به کار گرفته می‌شود . این سیستم مانع هرز گردی چرخ ها در هنگام شتاب گیری می‌شود . که باعث شتاب گیری های سریع‌تر و کنترل شده تر می‌شود و همچنین باعث می‌شود که نیروی پیشرانه هدر نرود.

سیستم دید در شب  : NV

سیستم دید در شب یکی از سیستم‌های ایمنی خودرو می‌باشد که برای اولین بار در چند سال قبل و برروی نسل جدید بنز کلاس  S معرفی شد. سیستم دید در شب با نشر اشعه مادون قرمز فضای بسیار وسیعی در جلوی خودرو را قابل رویت می‌کند این محدوده بیشتر از محدوده‌ای می‌باشد که توسط چراغ ها در شب روشن می‌شود . این سیستم تصاویری که فیلم‌برداری کرده است را در اختیار راننده می‌گذارد تا راننده با اطمینانی دو چندان در شب به رانندگی بپردازد .

کروز کنترل تطبیق شونده  : ACC

این سیستم جدید که برخلاف سیستم کروز کنترل معمولی که ابتدا طراحی شده است فاصله خودرو شما را با خودروی روبرویی تنظیم می‌کند برای مثال شما سرعت را روی ۸۰ KM/H تنظیم می‌کنید و راه می‌افتید دراین هنگام اگر ماشینی در روبروی شما ترمز کند خودروی شما نیز ترمز می‌کند و اگر خودروی روبرویی متوقف شود خودروی شما نیز متوقف می‌شود و وقتی که خودروی روبرویی شما به حرکت خود ادامه دهد خودروی شما نیز دوباره سرعت میگیرد ولی فاصله را رعایت می‌کند

سیستم کمکی هشدار انحراف از مسیر :

این سیستم نیز اگر خودروی شما از مسیر خود منحرف شود با لرزاندن فرمان و یا هشدارهای صوتی اخطار می‌دهد . همچنین در خودروهایی مانند نسل جدیدE  کلاس بنز اگر راننده به هشدارهای این سیستم توجهی نکند به صورت اتوماتیک وارد عمل می‌شود و با ترمز کردن مانع بروز سانحه می‌شود همچنین اگر خودرویی از پشت در حال نزدیک شدن باشد و راننده بدون توجه اقدام به تغییر مسیر نماید باز با همان شیوه به راننده هشدار می‌دهد و اگر راننده توجه نکند مانع تغییر مسیر وی می‌شود .

سیستم نمایش فشار باد لاستیک :

 این سیستم همانطور که از نامش پیداست اگر فشار باد لاستیک کم یا زیاد شود به راننده اطلاع می‌دهد.

گردآوری:مهندس ادریس عباسی

منبع : سایت نیاز خودرو

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

9 + 1 =