مطالب برتر

کاهش مصرف سوخت با رعایت نکات صبحگاهی

کاهش مصرف سوخت با رعايت نكات صبحگاهيReviewed by مدير نياز خودرو on Jan 25Rating:

کاهش مصرف سوخت با رعایت نکات صبحگاهی

خواندن این مطلب را به همه مخصوصا علاقمندان به خودرو توصیه میکنم. چون حاوی مطالب جالب و مفیدیست.

سوال :  آیا صبح ها روشن شدن خودرو با اولین استارت مهم است؟
جواب :  بله. اگر با اولین استارت روشن نشد ببینید خودرویتان انرژکتوری است یا کاربراتوری. اگر انژکتوری بود بهتر آن است که به تعمیرگاههای دارای دستگاه دیاگ مراجعه کنید ولی اگر کاربراتوری بود مراجعه به یک تعمیرکار زبده کافی است. اگر در هوای سرد اتومبیل شما گرم میشود احتمالا باید ترموستات آنرا عوض کنید. به هر حال اقدام هریک از این امور در صورت عدم دسترسی به تعمیرگاه برای خود شخص هم امکان دارد.

سوال : برخی عادت دارند صبح قبل از روشن کردن خودروهایشان، کاپوت را بالا بزنند و دقایقی از وقت خود را صرف بازرسی قطعات موتور کنند آیا این کار هر روز ضروری است؟
جواب : خودرو با صاحبش حرف میزند و ایرادهای خود را به راننده اطلاع میدهد! مثلا وقتی لوله اگزوز شم صدا میکند یا از درون آن دود بیرون می آید حتما موتور سعی دارد چیزی به شما بگوید!
پیش از روشن کردن موتور اتومبیل خود ابتدا به ناحیه زیر کاپوت نگاهی بیندازید تا ببینید آیا همه اجزا و وسایل در وضعیت مناسبی هستند و کار خود را درست انجام میدهند یا خیر.
اگر فیلتر هوا کثیف باشد و با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت حرکت کنید، با مصرف هر لیتر بنزین تقریبا نیم کیلومتر کمتر جلو میروید. مثلا خودروی شما اگر با مصرف هر لیتر بنزین معادل ۱۵ کیلومتر جلو میرود، وقتی فیلتر هوا کثیف باشد همین مقدار بنزین مصرف میکند ولی معادل ۱۴٫۵ کیلومتر جلو میرود.
اگر سوپاپ تهویه کارتر نیز درست کار نکنید راندمان و بازده موتور کاهش میابد و احتمال آلوده شده روغن موتور و روغن سوزی نیز هست.
اگر شمع ها خوب جرقه نزند و به اصطلاح موتور جرقه کم بیاورد، مصرف سوخت تا ۲۵ درصد افزایش میابد.
اگر سیستم جرقه زنی خودرو نیازمند تنظیم است با یک تنظیم ساده میزان کربن مونواکسید و هیدروکربنهای خروجی از اگزوز به اندازه ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش میابد. با این کار هم در مصرف سوخت کاهش میابد و هم عملکرد موتور بهتر میشود.
اگر تسمه های مختلفی که پروانه، واتر پمپ، دینام و انواع وسایل دیگر را به موتور وصل میکنند، بیش از اندازه شل یا سفت باشد بازده موتور به شدت کاهش میابد. تسمه باید حدود ۱٫۲۵ سانتیمتر آزادی داشته باشد و ساییده و نخ نما نباشد.
اگر ترمزها تنظیم نباشند، ممکن است در حین حرکت خودرو با کاسه یا دیسک ترمز تماس داشته باشند و در برابر حرکت چرخ مقاومت نشان دهند. این مقاومت سبب میشود که چرخ برای چرخیدن توان بیشتری لازم داشته باشد. بهترین راه این است که زیر هر چرخ جک بزنید و آنرا با دست بچرخانید. اگر ترمز با کاسه یا دیسک اصطکاک داشته باشد، وقتی میخواهید چرخ را بچرخانید مقاومت آنرا حس خواهید کرد.
اگر لوله اگزوز اتومبیل شما صدای غیر عادی میدهد، ممکن است سوراخ شده باشد.

سوال : در مورد گرم کردن صبحگاهی موتور به صورت کارکرد درجا چه باید کرد؟ میگویند اگر این کار را نکنیم پوسته موتور ترک میخورد. این گفته صحیح است؟
جواب : حرکت تا ۲ کیلومتر با موتور سرد، تا ۷۰ درصد به مصرف سوخت اتومبیل شما افزوده میکند. ولی برای گرم کردن موتور احتیاجی به گرم کردن درجا آنهم در زمان طولانی نیست. زیرا برای گرم کردن موتور اغلب اتومبیلهای جدید نیم دقیقه کافیست. در مورد اتومبیلهای قدیمی میتوانید پس از یک دقیقه راه بیفتید. اما برای گرم کردن خودرو ابتدا کمی آهسته حرکت کنید.

 

منبع : niazcar.ir

۳ نظر

  1. ممنون .سایت تون جالبه و عالی و پر بار .دست مریزاد بچه های خوب ایران

  2. سلام روشن بودن بخاری پراید در پراید کاربراتوری و انژکتور مصرف بنزین را بالا می برد ؟؟
    چند لیتر ؟؟
    خدا به شما خیر دهد با سایت خوبتون خیلی مفید بود
    علی نگهدارتان

    • admincar

      با سلام
      آنچه معروف است و غالبا میگن اینه که روشن بودن بخاری در مصرف بنزین تاثیری نداره چون بخاری توسط یک فن برقی گرمای موتر را به داخل اتاق ماشین میفرسته
      اما ظاهرا تاثیر کمی در مصرف بنزین داره ، اونقدر کم که در مصافتهای کم به چشم نمیاد و وعلتش اینه که :
      روشن کردن وسایل برقی باعث کم شدن شدت جریان برق داخل ماشین میشه و تاثیر روی قدرت احتراق کاملا مستقیم هست .هر چی وسیله پرمصرفتر باشه((مثل کولر) تاثیرش ملموستره هر چی مصرف برقش کمتر باشه تاثیرش کمتره .
      وقتی ماشین قدرتش کم شد برای به دست آوردن قدرت دلخواه باید بیشتر گاز بدهیم و طبیعتا در این صورت کمی مصرف بنزین بالا میره .
      دینام چیزی داره بنام آفتامات که به نسبت برق مورد نیاز ، دینام را درگیر میکنه تا برق تولید کنه و در ماشین های انژکتوری باعث بالا رفتن دور موتور هم میشه که این هم خود باعث افزایش سوخت میشه .
      ( مصرف انرژی الکتریکی بیشتر توی ماشین=نیاز به انرژی شیمیایی بیشتر=سوختن بیشتر بنزین )
      دقت کنید :
      در شرایطی که تست مصرف سوخت و شتاب ماشینا رو میگیرن همه ی آپشنها باید غیر فعال باشن
      شیشه ها بالا
      ۹۰٪ باک پر باشه و یه راننده ی ۷۰ کیلویی تو ماشین باشه
      زاپاس و جک ماشین هم باید رو ماشین نصب بشه
      اگه بخاری روشن باشه سیستم خنک کاری بهتر میشه ولی فنها یه مقدار از برق نیرو میگیرن و همان صحبتهای بالا …….
      در نهایت : مصرف بنزین در وقت روشن بودن بخاری بسیار کم است و در مسافت های کوتاه به چشم نمیاد و رد مسافت های بالا بسته به نوع رانندگی افراد اگر چک کنیم کمی مصرف بالا خواهد رفت .
      در ضمن از ابراز لطف و محبت شما نسبت به ما سپاسگزارم و خوشحالم سایت نیاز خودرو باعث رضایت شما شده است
      باز هم به ما سر بزنید
      البته دوستان دیگه هم اگه نظری دارند همینجا لطف کنند و نظراتشون رو بفرماییند تا دیگران هم استفاده کنند
      یاحق

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

85 − = 75